Reis naar de Noordkaap door Hans en Marjanne 2012

Week 6   20 juli t/m 29 juli

 

Vrijdag 20 juli

10:25 uur vertrek van mooie camping in Lofthus. Langs de 13 langs de Sørfjorden met mooi zonnetje, de weg was net als gisteren soms smal, kronkelig maar redelijk wegdek. Geen weg om snel te rijden. De fjord was mooi.

Bij Odda aangekomen hield de fjord op en werd het een snelstromend watertje, met allerlei meertjes (koffie gedronken) en stroomversnellingen en watervallen (zie foto’s).

We wilden toch een stukje van de Hardangervida meekrijgen en zijn daarom na Hara de in de winter afgesloten weg 520 naar Sauda opgegaan. Dat werd een enorme klimpartij en smalle weg met gelukkig weinig tegenliggers. En het was steil naast ons !!!!!!!!! soms doodeng en dus niet naar beneden kijken. Op een zeker moment zijn we bij een (ijs)meertje gestopt – toen zaten we al tussen de toppen en wilden daar gaan wandelen. Onderweg naar boven waren we al 2 fietsers tegen gekomen, dapper hoor.

Bij het koffie drinken komt één van die fietsers aan en vraagt nb in het nederlands of wij al ijs hadden gezien. Nou ja!!

Leuk stel, gezellig mee gepraat en zij weer verder op de fiets en wij wandelend, we zaten daar overigens op 860 m hoogte.

Het klimmen daar was toch wel een beetje eng, dus hebben we gewoon wat gezworven en gekeken naar die toppen. Terug ben ik gaan afdalen (Marjanne is gaan stijgen) en dat was ons avontuur van de Hardangervida – dachten we.

Om een leuke slaapplaats te vinden zijn we op de E134 vlakbij een tunnel op een oude weg gereden rondom die tunnel. Een fantastisch plekje – kijk naar de foto’s, geen boom groeide er, rondom sneeuw, alleen maar rotsen. Prachtig gebied. Later bleek dat dit duidelijk een skigebied was. Aanvankelijk ndachten we dat niemand hier langs zou komen, nou dat was fout, niet veel maar regelmatig waren er toeristen die dit een leuk weggetje vonden ook duidelijk op zoek naar een slaapplaats.

We hebben er wat rond gelopen en zijn lekker gaan slapen – diep onder de dekens. Want buiten was het ’s morgens vroeg 4 graden en binnen net geen 10 graden. En toen kwam het zonnetje over de bergen en kregen we het in de zwerfkar wat warmer – maar dat is morgen.

KM : 169729 (dagafstand: 107 km)

 

Zaterdag 21 juli

Niet eerder opgestaan dan dat die zon ons had verwarmd. Ik heb nog snel even een rotsje beklommen en toen op pad (10:00 uur).

Vanaf het begin was duidelijk dat we door een skigebied reden. Erg veel hutjes, je kon geen zijweggetje inrijden of er standen wel hutten/huizen sommige zo mooi en verder was het een prachtig gebied met weinig boom groei allemaal lage struiken en veel mos, rotsen en water. Een duidelijke hoogvlakte tussen twee bergruggen in waar veel sneeuw lag.

Dat was nog steeds de E134, bij de afslag naar de 9 – een weg rechtstreeks naar Kristiansand zou het wel anders worden.

Overigens hebben we besloten het roeien in Stavanger niet te doen, dus zijn we een heel andere richting op gegaan.

Nadat we de afslag genomen hadden werd het landschap wel anders maar het was er hier en daar nog toeristischer, zelfs een heus klein wintersportdorp en de dalen vol met luxe huisjes – prachtig gewoon. Die Noren moeten wel rijk zijn op dat te kunnen betalen!

We hebben alle tijd om in Kristansand te komen dus hoeven we niet zoveel km ‘ers te rijden en zijn we al heel vroeg naar een plek gaan kijken. Zomaar een weggetje ingeslagen in de hoop een plek te kunnen vinden.

Nu even rust.

 

KM: 169838 (dagafstand: 109 km)

 

Zondag 22 juli

 

11.00 uur vertrek van onze slaapplek nadat Hans heeft gedoucht en ik in een snelle beek heb gepoedeld. Heerlijk dat koude water en in de vrije natuur, maar vooral het tintelende gevoel erna.

 

We vervolgen de 9 en drinken koffie bij een prachtig rivierdal. Even van de weg af gereden en rondgekeken bij een brug met een “bom” en een bordje privé en betreden op eigen risico. Het weer is bewolkt maar droog en af en toe een waterig zonnetje.

 

We besluiten nog een ommetje te maken omdat we niet meerdere dagen in de stad Kristiansand willen verblijven. Mede omdat we hebben nagemeten dat onze zwerfkar niet hoger is dan 2.90 m en dus geen foutje hebben gemaakt bij de reservering. We hopen er wel in Kristiansand te kunnen roeien maar met dit weer is een hele dag in een bootje niet je van het. We verlaten de 9 bij Nomenland richting het westen. Stijgen direct en komen weer in een skigebied met heel veel hytter. Veeroosters zorgen ervoor dat de schapen gewoon kunnen rondscharrelen en wij dus moeten opletten. Wel een mooie natuur, beetje kaal, hier en daar een boom en veel meertjes, een hoogvlakte. Ondanks dat dit een gele weg is op de kaart is het er druk. Veel uitwijken en opletten. Het weer verslechtert en het begint te regenen en dat houdt voorlopig niet meer op.

 

Bij een stuwmeer in de stromende regen geluncht.

 

Het is hier ook koud en winderig.

 

Doorgereden richting zuid. Uiteindelijk een plekje ter overnachting gevonden vlak voor Tonstad. We staan op een stukje oude weg en dus vlak naast de gewone weg, slechts gescheiden door een paar boompjes. Wel goed geslapen. Hans had de hele dag hoofdpijn.

 

KM : 169.979 (dagafstand: 141 km)

 

 

 

Maandag 23 juli

 

’s Morgens vertrokken en al na 4 km waren we in Tonstad. Hier getankt en bij de bakker koffiegedronken. Vorig jaar waren we hier ook en de bakkerij is inmiddels vergroot en verplaatst. Lekkere koffie met Löffs een soort luchtig pannenkoekje. Volgens de jonge dames aan de balie echt Noors.

 

Verder via de 42 naar de 43 (Lyngdalen) en bij Haegebostad bij een geweldig mooie voorziening water ingenomen en wc geleegd. Weg was mooi, maar het wegdek niet zo goed. Ook hier wordt aan de weg gewerkt dus dat zal op den duur wel verbeteren.

 

Na Lyndal richting Farsund (de zuidkust) om hier te overnachten. Helaas alles en dan ook ieder plekje is bewoond of bebouwd. Alles is ook rots en berg en het hoogteverschil over 1 km is gigantisch. Hans heeft toen een mooie weg uitgestippeld naar Lindesnes Fyr naar de vuurtoren. Van vorig jaar wisten we nog dat je hier goed met een camper kan overnachten en we waren dan ook niet de enige. Zeker 25 “wildkampeerders” hadden deze plek gevonden in de mist, motregen en zo nu en dan echte regen. Geen fijn weer alhoewel de temperatuur aardig naar de 18˚C gaat. Toch heb ik liever kou en een zonnetje dan dit treurige weertype.

 

Deze avond hebben we de spelletjes eindelijk ontdekt en ons daarmee vermaakt.

 

KM : 170.144 (dagafstand: 165 km)

 

 

 

Dinsdag 24 juli.

 

Thijs is jarig vandaag dus een sms-je gestuurd. Pas om 11.00 uur uit de veren, gewassen en aan de koffie. Lekker gedoucht in eigen zwerfkar en een beetje aangetut.

We gaan naar Kristiansand om vanavond in te checken voor de boot naar Hirshals de volgende morgen om 6.45 uur.

Het weer is weer slecht. Mistig, regen en onaangenaam. We rijden naar Kristiansand en zijn er al om 14.00 uur. Hans heeft gereden, ik voel me niet lekker, misselijk en later hoofdpijn.

We besluiten naar het kantoor van Fjordline te gaan  om te vragen hoe het inchecken voor morgenvroeg gaat en of we misschien wel met een eerdere boot mee kunnen. Het meisje in het kantoor heeft alles nagekeken en zei dat we op de wachtlijst konden zonder extra kosten en als er dan een plekje over zou zijn konden we met de boot van 16.00 uur mee. Wij naar het incheckterrein gereden en ons gemeld voor de wachtlijst. Na een zeer lange tijd met veel gezoek in de computer werd onze creditcard gevraagd. Maar er zijn toch geen kosten aan verbonden was ons verteld? Verkeerde info volgens de jongeman en of we maar 86 euro wilde betalen. Dat wilden we niet en zouden dus een nachtje wachten.

We moesten tegen het verkeer in maar terug rijden en na vieren terugkomen. Tegen het verkeer in was wel heel moeilijk en gevaarlijk want er kwamen zeer veel auto’s ook voor ander ferries. Bij de kassa dus maar gewacht.

Het zat me niet lekker en om 15.40 uur ging ik nog eens vragen hoe het nu zat aan een andere medewerkster. Geen kosten, maar nu waren we te laat!!!. Not amused……L

We waren al van plan een klacht in te gaan dienen en hadden de fietsen al van de auto toen de eerste jongeman aan kwam rennen en vertellen dat hij een fout had gemaakt en dat we als we snel waren misschien toch nog meekonden. Het was inmiddels 10 voor 4.

Ik gegevens opgegeven, Hans de fietsen er weer op gedaan en toen moesten we een dame op een fiets volgen. Tussen auto’s die de pont verlieten door, over een vrachtwagenterrein  (waar auto’s plaats moesten maken anders konden we er niet door) naar de pont die “al op stoom lag”. Het was ondertussen 2 over 4 en het veer wachtte dus op ons. In het laatste gaatje (er kon geen fiets meer bij) werden we gecoacht en terwijl we de handrem aantrokken, onze spullen verzamelden en het gas afsloten voer het veer al weg. Dat was een heel heftig half uurtje maar we waren wel weg.

Halverwege de vaart werd de lucht lichter en kwam er zelfs blauwe lucht. Zo kwamen we 2 uur en een kwartier later met stralend weer aan in Denemarken.

Wij moesten als eerste van de pont in z’n achteruit, draaien en wegwezen.

Naar Århus waar we naar een voor Hans bekend naturistenterrein wilden was nog ongeveer 250 km. Gaan we dat nog rijden of zoeken we een slaapplek?

Besloten om te rijden. Dat gaat hier heel wat makkelijker dan in Noorwegen. Geen gekronkel met enorme hoogteverschillen en hooguit 50km/uur, maar gewoon snelweg en 110km/uur.

Zo arriveerden we in Århus om 21.15 uur. Op een noodplek gezet door zeer welwillende medekampeerders want de beheerder was er even niet. Een zalmpje gebakken en wat sla en nu kunnen we uitrusten. Voor het slapengaan nog een rondje over de camping gelopen en ons zwemwater in ogenschouw genomen.

KM: 170.458 (dagafstand 314 km en de overtocht vanuit Kristiansand naar Hirshals)

 

Woensdag 25 juli 2012.

 

Om 8.30 uur wakker en eerst zwemmen in de zee. Heerlijk het water is helemaal niet zo koud +/- 17˚C en de zon schijnt. Werd daar zelfs wakker van.

Na het ontbijt netjes ingecheckt en naar een andere plaats verhuist.

Na de koffie nog eens zwemmen want het is wel warm (we zijn ook niks meer gewend, ha)

Nu fietsen en op zoek naar een winkel. Langs de kust naar Saksild aan zee. Het lijkt hier Scheveningen wel. Boodschappen gedaan, bij de roeivereniging gekeken, maar niemand aanwezig, en een rondje gaan fietsen via Nølev naar Assedrup, stukje 451 en dan via Ajstrup, Malling en Norsminde weer naar de camping. Voor het “vlakke” Denemarken was het zo nu en dan aardig klimmen. Toen eerst weer in de zee nog even lunchen (15.30 uur) en ja dan val je in slaap.

Het was een heerlijke dag met prachtig weer en dat was wat we wel nodig hadden. We blijven tot vrijdag en bezoeken dan Marijn die vlakbij op vakantie is.

Zaterdag weer naar huis waar we waarschijnlijk zondag weer zullen aankomen.

KM: 170.458

 

Donderdag 26 juli 2012.

Nog zo’n heerlijke dag zon en zwemmen en luieren. Al zijn we dat haast verleerd.

 

Vrijdag 27 juli 2012

’s morgens bijtijds op voor ons dagelijkse zwemmen en op weg naar Marijn via Odder tanken en wat boodschappen. Uiteindelijk met de telefoon geloodsd naar de Humlevaegen 26 in Hejlsminde, om 14:00 uur.

’s Avonds daar gezwommen, maar dat water was gewoon een beetje vies vergeleken met Kysingstrand.

KM: 170595 (dagafstand: 124 km)

 

Zaterdag 28 juli

9:00 uur weg uit Hejlsminde, Marijn sleutel afgeven en wij op weg naar huis. Want dat zouden we eigenlijk makkelijk halen.

Het was zonnig toen we weggingen, maar al gauw betrok het toen we op de snelweg waren en bij de grens (na 53 min) begon het te regenen, en regenen en storten en hozen. Het was werkelijk verschrikkelijk. Aan onze kant van de autobahn konden we nog enigszins doorrijden, aan de andere zijde hebben we alleen maar files gezien. Wat verschrikkelijk voor die mensen die waarschijnlijk op vakantie gingen.

Uiteindelijk waren we om 15:18 uur bij de Nederlandse grans en toen was het weer stralend. Na boodschappen doen waren we om 17:00 uur thuis.

KM Deens-duitse grens: 170677

KM Duits-nederlandse grens: 171084

KM thuis: 171193 (dagafstand: 598 km)

positie 16
positie 18

Additional information